ترشیجات یکی از انواع دسر ها و چاشنی ها در غذاها به ویژه در غذاهای خاورمیانه علی الخصوص ایرانیان می باشد که از زمان های قدیم به صورت سنتی در تمام منازل تهیه می شد. در واقع ترشی یکی از قدیمی ترین و مقرون به صرفه ترین روش های نگهداری مواد غذایی است. این فرآیند می تواند غذاهای فاسد شدنی را برای چندین ماه سالم نگه دارد. امروزه با دستگاه های مکانیزه با خط تولید ترشیجات و شوریجات بصورت کارخانه ایی بطور حرفه ایی و بهداشتی تولید میشود.

مشاوره و خرید

انواع خط تولید شوریجات:

خط تولید کنسرو

خیار شورخط تولید زیتون

انواع خط تولید ترشیجات:

ترشی با افزودن مخلوطی از سبزیجات و مقداری میوه در محلول سرکه مناسب تهیه می شود. انواع مختلفی از ترشی وجود دارد که در زیر بعضی از آنها را نام میبریم.

خط تولید ترشی مخلوط

خط تولید ترشی گل کلم

خط تولید ترشی پیاز

خط تولید ترشی سیر

خط تولید ترشی موسیر

خط تولید ترشی بادمجان

خط تولید ترشی انبه

خط تولید  انواع ترشی لیته و …

تماس با انصار استیل

فرآیند تولید ترشی در خط تولید ترشیجات و شوریجات

فرآیند خط تولید ترشیجات با تعدادی از دستگاه های مورد نیاز در خط تولید کنسرو خیار شور  مشترک می باشد و برای راه اندازی خط تولید ترشیجات و شوریجات با اضافه کردن اندکی از این دستگاه ها می توان این خط را راه اندازی نمود که این دو خط مکمل یکدیگر هستند.

فرآیند خط تولید ترشی و خیارشور با تصفیه و آماده سازی اولیه و دستگاه دم گیر شروع می شود. میوه ها و سبزیجات از دستگاه دم گیر عبور می کنند تا ساقه ها، برگ ها و … را جدا کنند. میوه ها و سبزیجاتی مانند گوجه فرنگی، خیار، زیتون، هویج و…

1- بلانچر

برای پخت اولیه گل کلم و دیگر محصولات ترشی که نیاز به پخت دارد و همچنین برای رنگ دهی محصول.

 ۲: میکسر :

برای مخلوط نمودن تمام محصولات ترشی

۳: اسلایسر :

برای خرد کردن هویج – خیار – کرفس  که بصورت حلقه ایی خرد میکند قابل استفاده هست

۴: سکوی فرمالیسیون یا محلول ساز برای آب ونمک و سرکه

۵: محلول ریز ویا آب نمک ریز

۶:  چرخ گوشت برای تولید انواع ترشی لیته

۷ : پرکن خطی برای پرکردن ترشی های لیته

۸: پرکن دواری برای پرنمودن محصولات ترشی بغیر از لیته را پر میکند

و مابقی بعد از پرکن ودرب بندی از تونل پاستوریزه – غلاف زن – لیبل زن – جت پرینتر – وشیرینگ استفاده میشد

خط تولید بسته بندی ترشیجات

مراحل زیر را میتوان مراحل خط تولید بسته بندی ترشیجات هم بیان کرد و در واقع برای بسته بندی ترشیجات این مراحل انجام میگیرد.

 

خط تولید کنسرو خیار شور :

خیار شور در ایران و کشور های همسایه بازار بسیار پررونق و فروش عالی را برای شرکت های تولید کننده خود به همراه داشته است . در برخی از استان ها و شهرستان ها  از نظر تولید خیار سبز مرغوب ترین خیار را تولید میکنند.

برای خط تولید کنسرو خیار شور بصورت کاملا مکانیزه و بهداشتی به یکسری ماشین الات صنعتی نیاز هست  که در ادامه با طرز کار آنها آشنا میشوید :

۱-دستگاه سورتینگ

درجه بندی میوه ها و سبزیجات به طور کلی بر اساس ویژگی های فیزیکی مانند وزن، اندازه، رنگ، شکل، انجام می شود.  امروزه روش های شناخته شده درجه بندی میوه ها و سبزیجات، درجه بندی دستی یا درجه بندی ماشینی است که در هر دو روش، محصول بر اساس اندازه درجه بندی می شود.

در مدل های گوناگون ساخته میشود این دستگاه خیار سبز را به ۵ سایز مختلف جدا میکند  سوپر ویژه – ویژه- ممتاز – نول – درجه ۱

مزایای دستگاه سورتینگ

  • محصولات درجه بندی شده قیمت بهتری در بازار دارند.
  • درجه بندی به ایجاد اعتماد بیشتر بین خریداران و تولیدکنندگان کمک می کند.
  • با تسهیل خرید و فروش محصول بدون انتخاب شخصی، کارایی بازاریابی را افزایش دهید.
  • با درجه بندی میوه ها با دستگاه سورتینگ می توان از هزینه های سنگین بازاریابی در بسته بندی و حمل و نقل جلوگیری کرد.
  • افزایش سود توزیع کنندگان
  • افزایش سود تولیدکنندگان
  • دستگاه سورتینگ یکنواختی محصول را در یک درجه خاص بهبود می بخشد و به عنوان مبنای قیمت عمل می کند.

۲-دستگاه گل گیر و یا دم گیر

این دستگاه برای انتهای خیار که گلی را دارد و درابتدا ،که ساقه ایی از بوته خیارکه به میوه باقیمانده است را از میوه جدا میکند و همچنین این دستگاه برای تولید کنسرو زیتون وبرخی از شوریجات کاربرد دارد .

۳-دستگاه شستشو برسی

در فرآیند پرورش سبزیجات از جمله خیار به دلیل مبارزه با آفات و بیماری ها، سموم دفع آفات اغلب بر روی خیار پاشیده می شود و این آفت کش ها سلامت انسان را به خطر میندازند. علاوه بر این، سطح محصولات کم و بیش آلوده به میکروارگانیسم های مختلف خواهد بود که ممکن است به بافت گیاه نفوذ کرده و به سلامت انسان آسیب برساند.

بنابراین، پالایش محصولات قبل از فروش از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

برای این کار از برس های خیار شستشو که معمولا به صورت برس های استوانه ای و چرخشی هستند استفاده میشوند این برس ها دارای کیفیت خاصی هستند. الیاف این برس ها از مواد پلی پروپیلن بوده و پیچش برس آنها معمولاً به صورت شطرنجی پیوسته و چرخشی میباشد .

این دستگاه با استفاده از جریان آب پرفشار و مولد حباب برای تأثیر بهتر بر آلودگی و کثیفی سطح خیار موثر است ؛ بنابراین برس روی سطح خیار حرکت داده می شود تا توسط دستگاه تمیز شود. می توان نتیجه گرفت که خیار تمیز شده توسط دستگاه ترشی کشی بیش از سه برابر روش شستشوی معمولی تمیز می شود. برس های خیار را می توان برای تمیز کردن کامل، ایمن و کارآمد سبزیجات مختلف نیز استفاده کرد.

این دستگاه برای شستشو خیار بدون ماردون وسط استفاده میشد ولی برای برخی از محصولات ماردون وسط نیز کاربردی عالی را دارد.

مزایای استفاده از دستگاه شستشو برسی خیار به شرح زیر است:

هنگام شستشو ، محصولات آسیب نمی بینند از آنجایی که موی این برس ها نرم هستند، کار فیلترینگ را به خوبی انجام خواهند داد.

عملیات تمیز کردن بسیار دقیق است و نیازی به شستشوی مجدد ندارد.

استفاده از دستگاه شستشو برسی خیار باعث صرفه جویی در زمان، نیروی انسانی و مصرف انرژی می شود.

کار با این دستگاه بسیار آسان است.

دارای اتوماسیون و راندمان بالا و سرعت تمیز کردن بالایی است.

باعث صرفه جویی در مصرف آب می شود.

نصب و نگهداری آن بسیار آسان است.

۴-نوار کنترل کیفیت و یا ریل Transport

این دستگاه برای باز بینی محصول هست که تولید کننده برای اطمینان کامل از صحت و سلامت ، محصول خود را کنترل کرده که برای مرحله پرکن آماده شود .

۵-دستگاه پرکن شیشه و یا کنسرو

این دستگاه به غیر از تولید خیار شور در بیشترین قسمت صنایع تبدیلی ترشیجات و شوریجات کاربرد خیلی عالی دارد. با حذف نیروی انسانی و بدون دخالت دست در محصول و با راندمان تولید بالا برای تولید کنسرو خیارشور از سایزهای مختلف از سوپر ویژه تا سایز نول را پر می کند .

۶-دستگاه محلول ریز شیشه و یا شربت ریز

عملکرد این دستگاه بعد از پرکن قرار می گیرد که شیشه و یا قوطی پس از پرشدن در قسمت محلول ریز رفته و محلول آب و نمک بصورت سقلی در شیشه پر می شود.

۷-ریل درب بندی شیشه

پس از پر شدن شیشه از مواد باید به قسمت درب بندی شیشه منتقل شود تا کنسرو خیارشور درب بندی و پلمپ شود.

۸-ریل کنترل قبل از تونل پاستوریزه

در این قسمت تولید کننده از میزان کلی محصول و سالم بودن ظرف محصول اطمینان حاصل میکند و به بخش بعدی یعنی تونل پاستوریزه منتقل میشود .

۹- تونل پاستوریزه

تونل پاستوریزه که در ابعاد مختلف ساخته می شود که این تونل از ۳ قسمت ساخته می شود.

قسمت اول آب جوش که پخت کمی را برای محصول دارد و استریل اولیه نیز انجام می شود.

قسمت دوم نیز هست که این قسمت از آب ولرم تشکیل شده که کاربردی برای محصول ندارد ولی از شکسته شدن شیشه جلوگیری می شود و مرحله ی آخر آب سرد اضافه می شود که این آب سرد شوکی به محصول وارد کرده که از رشد هرگونه میکروب و فاسد شدن محصول جلوگیری می کند که با توجه به عملکرد صحیح و رعایت دستور العمل های صنایع غذایی و دارو این دستگاه زمان ماندگاری محصول را  بیشتر می کند .

۱۰-دستگاه غلاف زن

کاربرد این دستگاه از پلمپ کردن درب شیشه از طرف کارخانه تا مصرف کننده را دارد .

۱۱-دستگاه لیبل زن

کاربرد این دستگاه جهت چسباندن برند نام محصول روی ظرف می باشد که با استفاده از دستگاه گردزن میتواند به صورت یک دور کامل به رور تا دور شیشه خیارشور بچسبد.

۱۲-دستگاه جت پرینتر

دستگاه جت پرینترهای صنعتی از سیستم پرینت جوهر افشان غیر تماسی است که مورد استفاده در صنایع تولیدی می‌باشد و برای چاپ قیمت ، تاریخ ، لوگو و انواع بارکد بر روی محصولات استفاده میشود  .

۱۳-دستگاه شیرینگ

دستگاه شیرینگ برای بسته بندی محصولات به طور پک و چندتایی بسته بندی می‌شوند این دستگاه برای بسته بندی از نایلون شیرینگ استفاده می‌کند. که هنگام حرارت دادن به دور محصول مورد نظر چسبیده و شکل آن محصول را به خود می‌گیرد.

جهت هرگونه سوال و مشاوره در رابطه با راه اندازی خط تولید کنسرو خیار شور از شرکت ماشین سازی انصار استیل نقش جهان می توایند با شماره ۰۹۱۳۱۸۸۶۲۴۶ تماس حاصل فرمایید.

تماس با انصار استیل