خط تولید مربا یک فرآیند قدیمی و محبوب است که وسیله ای برای نگهداری میوه ها و بسیار فراتر از عمر انبارداری معمولی آنها استفاده می شود. در تولید مربا از همه ی مرکبات استفاده می شود و اکثر ایرانی ها از آنها در کنار میز صبحانه خود استفاده میکنند. برای مثال، در خط تولید مربای مارمالاد از مرکبات استفاده می شود، اما به گونه ای است که کنسانتره ای ژله ای مانند از آب آماده و پوست برش خورده است .

خط تولید انواع مربا توسط ۱۶ عدد دستگاه بصورت اصلی استفاده می شود که در ادامه به آن می پردازیم:

ماشین آلات خط تولید مربا و فرایند تولید مربا

۱ : دستگاه گل گیر و یادم گیر برای برگ های آلبالو و یا میوه هایی از این قبیل

۲: دستگاه شستشو برای شستشوی و کمی از پوست هویج را گرفتن برای شستشوی موثر میوه ها می توان از 200 پی پی ام کلر در آب استفاده کرد و دما باید حفظ شود تا از آسیب یا کبودی میوه ها جلوگیری شود.

۳ : دستگاه هسته گیر و پوست گیر که برای هسته گیری آلبالو و پوست گیری یا لایه برداری مرکبات نیز میتوان استفاده کرد . در مرکبات و سیب معمولاً از پوست‌کن‌های مکانیکی و دستگاه‌های پوست‌کن خودکار حاوی تیغه‌ها در صنایع استفاده می‌شود.

۴: دستگاه رنده که برای رشته نمودن هویج و یا چرخ گوشت هم می شود استفاده کرد منتها که استفاده از چرخ گوشت بایستی که از تیغه و پنجره مخصوص تولید مربا استفاده شود .

۵: مخزن پخت اولیه برای کمی نرم نمودن بافت هویج و برخی از میوه هایی که مانند هویج هستند

انصاراستیل

۶: مخزن حل پکتینگ برای حل نمودن شکر وگلوکز برای مرحله پخت مواد به گونه ای است که مقدار مورد نیاز شکر و پکتین به پالم (آب میوه) اضافه می شود و در صورت نیاز می توان آب اضافه کرد. قند، به مولکول های آب متصل می شود و زنجیره های پکتین را آزاد می کند تا شبکه آنها را تشکیل دهد.

افزودن پکتین بیشتر باعث سفت تر شدن مربا می شود و استفاده از شکر بیشتر باعث چسبندگی آن می شود.

۷: مخزن ویا پاتیل پخت ۳ جداره میکسردار در این مرحله آب را دردمای نقطه جوش رسانده وپس از بجوش امدن شکر حل شده به همراه میوه را در مخزن ریخته وبرای پخت مربا اماده سازی میگردد جوشاندن مهمترین مرحله مرباسازی است که حوصله بسیار بیشتری می طلبد.

۸: دستگاه پمپ این فرایند برای پر کردن وپلمپ نمودن  انواع محصولات غلیظ در صنایع غذایی مانند رب ومربا و…  عملکردی بسیار عالی دارد و محصول را از مخزن پخت به فیلر پرکن پس از پخت کامل منتقل و پلمپ میکند.

۹: فیلرهای پرکن این دستگاه به صورت گوناگون ساخته میشود یا بصورت پرکن خطی ۲ الی ۳ نازله ویا  پنوماتیکی  که بطور عمودی از حداقل ۲ نازله تا ۶ نازله ساخته میشود که برای پرکردن محصول بصورت کاملا اتوماتیک در داخل ظرف کاربرد دارد . ظروف از پیش استریل شده در امتداد یک تسمه نقاله حرکت می کنند، و مواد از قبل اندازه گیری شده مربا را در آنها می ریزند.

۱۰: دستگاه درب بندی برای درب بندی شیشه بعد از مرحله پرکن انجام میشود درپوش‌های فلزی بر روی شیشه ها قرار گرفته و مهر و موم می‌شوند.

فرآیند پر کردن شیشه‌ها و بسته‌بندی آن‌ها با خلاء، تمام هوا را از شیشه‌ها خارج می‌کند و استریل بودن محصول را تضمین می‌کند.

۱۱: دستگاه تونل سردکن بعد از درب بندی قرار میگرد عملکرد این دستگاه به دو دلیل عالی است اول آنکه برای سرد کردن محصول داخل ظرف مورد استفاده است که این کار باعث میشود از تغیر رنگ مربا بدلیل گرم بودن جلوگیری کند و همان رنگ اولیه خود را حفظ کند و دلیل دوم برای شستشوی ظرف مناسب است که اگر در طول فرایند مقداری از مربا به شیشه ی مربا چسبیده است تمیز شود و هیچگونه چسبندگی نداشته باشد.

۱۲: دستگاه تونل خشک کن برای خشک نمودن ظرف هست که برای مرحله غلاف هیچگونه رطوبتی به درب و بدنه ظرف نیست و آماده برای غلاف ولیبل زدن میشود.

۱۳: ریل غلاف برای پلمپ  واطمینان حاصل بسته بودن درب محصول  شرکت تولید کننده به خریدار میباشد.

۱۴ :دستگاه لیبل زن در مرحله آخر نوبت به چسباندن برند و مارک محصول میباشد که با استفاده از دستگاه لیبل زن انجام میشود.

۱۵: دستگاه جت پرینتر دستگاه جت پرینترهای صنعتی از سیستم پرینت جوهر افشان غیر تماسی است که مورد استفاده در صنایع تولیدی می‌باشد و برای چاپ قیمت ، تاریخ ، لوگو و انواع بارکد بر روی محصولات استفاده میشود  .

۱۶: دستگاه شیرینگ نیز برای وکیوم کردن محصولات به صورت پک چندتایی مورد استفاده است که با حرارت به دور محصول میچسبد و شکل محصول را به خود میگیرد.

روش های بسته بندی مربا هویج :

  • بسته بندی در ظروف شیشه ای با اندازه های مختلف
  • بسته بندی در ظروف فلزی در اندازه های مختلف
  • بسته بندی از ظروف یکبار مصرف

تشکیلاتی که در تولید بیشتر مرباها استفاده میشود عبارت اند از :

1-استفاده %40 از میوه طبق استاندارد ایران

2-استفاده %55 از شکر که بیشتر برای میوه های ترش مانند مربا البالو استفاده میشود .

3-اسید استیک باعث افزایش حلالیت در محصول و کاهش دهنده رشد میکروارگانیسم میشود .

4-استفاده از آب که بستگی به نوع میوه دارد .

5-مواد پکتین که باعث ایجاد ژله و قوام در مربا میشود .

خط تولید مربا هویج:

برای تولید مربا هویج مراحل زیر در خط تولید اجرا می گردد.

مقالات مرتبط کلیک کنید